”Jeg lærer noget, jeg kan bruge som mellemleder”

For Tina P. Gade er lederuddannelsen helt perfekt. Hun er afdelingsleder på Viborg Private Realskole – og kan let omsætte, hvad hun lærer.

”For mig er målet med at gå her at nå et højere fagligt niveau, så jeg bliver klogere på min lederrolle”, siger hun.

Det betyder meget for Tina Gade, at alle har den samme baggrund som ledere i de frie skoler.

”Det gør det lettere, når vi i netværksgrupperne reflekterer over det, vi lærer. Vi har allerede en historik sammen og kender hinandens verdener, selvom de egentlig er ret forskellige”, siger hun.

Formiddagens oplæg om Handlingsteorier er ikke spildt, for anvendeligheden slår også igennem, under de korte gruppearbejder to og to:

”Jeg har lært, hvor vigtigt det er at gå mere direkte til sagens kerne som leder. I stedet for at snakke rundt om problemet, så ridser man udgangspunktet for samtalen klart op. Det har vi både teori og praksis bag”, siger hun.

”Godt, det er så fleksibelt”
Tina P. Gade er tilfreds med formen med 2 dages undervisning på Hornstrup Kursuscenter hver sjette uge.

”Det er godt, at man kan passe arbejdet samtidigt, det tages der hensyn til i forløbet. Og man behøver ikke at have dårlig samvittighed over, hvis man ikke når at læse det hele”, siger hun.

”Det er også godt, at det er på et internat, ellers fylder de daglige overvejelser let for meget i hovedet.

Måske eksamen
”Jeg ved ikke, om jeg vælger at gå til eksamen, men jeg har allerede bestemt mig for at tage næste modul, det ligger lige til højrebenet”, siger Tina.

”Det er vigtigere, at jeg tror på mig selv og min egen rolle, end at jeg går til eksamen, hvor det vigtige er at bringe teorierne og pensum i spil”, siger hun.

Rollen som 2’er
Halvdelen af deltagerne er øverste ledere, 1’erne, den anden halvdel er 2’ere, fra viceforstandere til afdelingsledere – og det er inspirerende med den forskel.

For nogle er det at være mellemleder bare et trin på vejen til at blive 1’er. Men på uddannelsen udforsker de mellemleder-rollen som en værdi i sig selv, og det kræver, at man definerer den klart.

”Måske har man som 2’er endda mere indflydelse på dagligdagen end den øverste leder? På Viborg Private Realskole har vi i ledelsen fælles projekter, men jeg har også mine egne projekter, hvor jeg så ikke behøver at vente på grønt lys”, siger Tina.

Læs også:

VIAs Lederuddannelse: “Du lærer gennem din egen praksis”

Forstander på Fjordvang Efterskole, Jacob G. Jørgensen: “Kurset er én, lang sparring i ledelse”