Kurset er én, lang sparring i ledelse

Forstanderen på Fjordvang Efterskole, Jacob G. Jørgensen, bliver hele tiden udfordret på lederuddannelsen – og det virker.

”Hvad det vigtigste er ved kurset? Hmm … Kurset varer ét år, og det er én lang sparring i ledelse. Det kan jeg bruge i dagligdagen”, siger Jacob G. Jørgensen.

”Du bliver utroligt meget klogere på dig selv som leder. Det starter med, at man laver hver sin projektbeskrivelse af et aktuelt problem, man alligevel arbejder med”, fortæller han.

Man lærer at se sig selv udefra
” Så man lærer at se sig selv udefra, helt fra begyndelsen. Der er hele tiden øvelser og gruppearbejder, hvor jeg skal analysere mig selv som leder og analysere kommunikationen med andre. Vi bliver hele tiden udfordret og møder modstand, får også nogle kindheste, uden det bliver personligt”, fortæller Jacob Jørgensen.

Dagens oplæg om Handlingsteorier er et godt eksempel på, hvordan teorien straks skal omsættes til den praktiske virkelige – og bringes ned på det personlige plan. Men for Jacob er teorien også vigtig:

”Modellen giver overblik og mere mening, og mere indsigt giver mere stabil ledelse. Og inderst inde ved vi det godt, at det hænger sådan sammen”, siger han.

Fællesskabet er vigtigt
Det næst-vigtigste for Jacob er samarbejdet med de andre skoleledere:

”Her er vi alle ledere, uanset om vi er mellemledere eller øverste ledere. Selvfølgelig træder vores forskellige erfaringer frem, når vi snakker konkrete cases. Men det gør ikke samarbejdet sværere”, siger han.

”Der gør en større forskel, om vi kommer fra en friskole eller en efterskole, hvor vi for eksempel ikke har så meget med forældrene at gøre. Men det er vigtigt, at vi alle kommer fra frie skoler, for der er meget længere til folkeskolens virkelighed”, tilføjer forstanderen fra Fjordvang Efterskole.

”Det tredje vigtigste er faktisk netværket. Det kan være ensomt at være leder, men her får vi et fortroligt forum.”

 

Læs også:

VIAs Lederuddannelse: “Du lærer gennem din egen praksis”

Afdelingsleder på Viborg Private Realskole, Tina P. Gade: ”Jeg lærer noget, jeg kan bruge som mellemleder”