”At blive leder er det mest udviklende, jeg nogensinde har prøvet”

Hans-Henrik Hulgaard (49 år), afdelingsleder på Frederikssund Private Realskole i Nordsjælland med 54 lærere og 743 elever. Hans-Henrik har undervist på skolen siden 2001 og været afdelingsleder for udskoling og specialcenter de seneste fire år. Ud over arbejdet knyttet til udskoling har han flere administrative og logistiske opgaver.

1. Hvornår tænkte du sidst: “Det er godt nok et dejligt job, jeg har”?
Så sent som i dag. Jeg arbejder lige nu med brobygning mellem vores skole og det gymnasium, der ligger her i byen, og vi har allerede fået resultater ud af det. Det er fantastisk, når der begynder at ske noget.

Hans-Henrik Hulgaard er afdelingsleder på Frederikssund Private Realskole

2. Hvad er det sværeste ved jobbet?
Jeg skal vride timer nok ud af døgnet til alt det, jeg gerne vil lave. Der er så mange områder, jeg synes, er spændende og trænger til at blive optimeret. Derudover hører jeg jo også hurtigt om det, når det ikke helt fungerer, og det betyder, at jeg skal kunne have mange bolde luften på samme tid. Det er til gengæld også meget spændende.

3. Hvad er det bedste ved jobbet?
Jeg har virkelig fingrene i bolledejen. Når jeg eksempelvis får en specifik opgave smidt over på mit bord af min skoleleder, skal jeg få tankerne gjort til virkelighed og få det til at ske. Det er det, jeg synes, er afsindigt spændende ved at være mellemleder. Jeg skal hele tiden finde ud af, hvordan vi kobler det til virkeligheden, og hvordan vi får lærerne, pædagogerne og de eksterne interessenter med på den.

4. Hvilke forventninger er der til dig som leder?
Mine kollegaer forventer, at jeg er en støtte, som de kan læne sig op ad og sparre med. Jeg har nogle gange haft fortrolige samtaler med mine kollegaer, som de ikke ønsker skal videre til ledelsen, hvor jeg smilende kan sige, at ”det har du jo lige gjort” – det er et billede på den gode relation, jeg har med mine kollegaer, og som jeg respektfuldt værner om.

5. Fortæl om en ting, der lykkedes for dig som leder
Senest har det jo været det her brobygningsprojekt med det lokale gymnasium, hvor vi gerne vil have, at flere af de lokale unge bliver i byen. Da gymnasiet sidste år udbød en ordning til 9. klasses eleverne på alle områdets skoler om, at de kunne prøve livet som gymnasieelev, var der kun én elev, der henvendte sig. Nu har jeg så fået opgaven med brobygningen, og vi har allerede fået flere elever til at søge over. Bare inden for det sidste døgn har vi fået otte ansøgere med lyst til at afprøve gymnasiet.

6. Nævn en udfordring ved at være leder for dine egne lærerkolleger
Jeg var jo lærer på skolen, inden jeg blev afdelingsleder, og det har ikke været helt nemt. De andre lærere skal stadigvæk have tillid til mig, selvom jeg sidder i en lidt anden rolle end tidligere, og jeg føler, at jeg har vundet den tillid over tid. Jeg oplever jo mange af de samme komplikationer, som de andre lærere, fordi jeg også er ude og undervise, men nogle gange er jeg også ham, der er nødt til at iværksætte en beslutning. Jeg oplever, at jeg nu har forvaltet det mandat på en måde, der gør, at jeg stadig kan have det sjovt med mine kollegaer – uden at det bliver for hierarkisk.

7. Hvad er det fedeste, du har lært som leder?
At blive leder er nok det mest udviklende, som jeg nogensinde har prøvet. Det har blandt andet lært mig, at jeg er nødt til at være fuldstændig transparent i den måde, som jeg arbejder på. Tidligere kunne jeg for det meste passe mine egne ting, men nu skal jeg ofte stå på mål for projekter eller undervisning, som jeg ikke selv har udført og derfor har begrænset viden om. For at styrke min troværdighed som leder er jeg altså nødt til at holde min dør åben, så alle kan se, hvad jeg har gang i.

8. Har du et godt råd til andre ledere?
Hvis man ikke allerede har taget en diplomuddannelse i ledelse, så skal man bare komme i gang med det. Man kan sige, at før uddannelsen var jeg en amerikanerbil, der kunne køre fire kilomenter på literen, og nu kan jeg køre 20 på literen. Jeg kan meget mere på en meget mindre energiinvestering, og kvaliteten er samtidig forøget.

9. Kan du anbefale en god bog til juleferien?
Hvis man ikke lige ved, hvad man skal lave, så få fat i Kurt Klaudi Klausens Strategisk ledelse i det offentlige. Den er både sjov, lærerig og letlæst. Selvom den hedder ledelse i det offentlige, så passer den lige så fint på det, vi render og laver.

10. Godt nytår – har du et nytårsforsæt eller spændende projekt, du skal i gang med?
Skolens største projekt i det kommende år er en omlægning af naturfag med en helt ny undervisningspraksis og helt nye lokaler. Forarbejdet er drevet af vores skoleleder, men det videre arbejde vil komme til at fylde en hel del hos mig.

 

Læs også: