Månedens skolefilm: Psykologisk ilt i skolen – en vej til trivsel

Ifølge professor Jan Tønnesvang har vi alle fire grundlæggende psykologiske behov: at være den man er, at kunne se mening, at høre til, at kunne mestre. I skolen skal lærerne nære eller ”psykologisk ilte” de behov og hjælpe eleverne til selvbestemmelse og bedre trivsel.

I dette filmprojekt formidles to af Vitaliseringspsykologiens modeller (Iltmodellen og KvaS Vital) udviklet af professor Jan Tønnesvang, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Her er tale om to praktisk brugbare modeller, der kan berige vores mindset. Lærere ilter formodentlig allerede elevers grundbehov – men ikke altid tilstrækkeligt. Med filmen får de et fælles sprog og kan bruge modellerne som en nøgle, der åbner for kvalificeret dialog, bevidsthed og øget trivsel.

At understøtte børnenes psykologiske behov er samtidig – ifølge phd Louise Klinge – ét af fire kendetegn ved relationskompetence. Så der er mange gode grunde til at se filmene og få ”iltbrillerne” på.

Værd at vide:
Filmen er produceret i samarbejde med Silkeborg kommune. Den er produceret med støtte fra Undervisningsministeriets Udlodningsmider.

Produceret af Marianne Rasmussen, Filmkompagniet

Se filmen her og download de to modeller

Se de andre skolefilm her