Med noget på hjerte

MetteVi kender alle det at blive fanget af en god tale, hvor taleren har os i sin hule hånd. Og det modsatte, hvor man ikke hører efter og er ved at falde i søvn. Men hvordan laver man den gode tale? Det har vi spurgt Mette Sanggaard Schultz om.

Hun er forstander på Sønder Nærå Friskole og Midtfyns Efterskole, og hun har gjort sig mange tanker om den gode tale, holdt en hel del af dem, men ekspert vil hun langt fra kalde sig.

”Jeg kom til en skole, der var tæt på konkurs og var helt nede på 55 elever. Det var op ad bakke. Det var en stor udfordring ja, en stor opgave,” siger hun.

Mette Sanggaard Schultz vidste ikke, at skolen var ved at gå konkurs, og det vidste bestyrelsen heller ikke.

”Vi har været igennem en større kulturforandringsproces, folk var trætte og slidte, men alligevel var de parat til at kæmpe. Vi har arbejdet sammen om det og har nu tillid til hinanden.”

Hun pointerer, at hun ikke har talt sig til succes, men arbejdet sig til den.

”Det er en over 150 år gammel skole med traditioner og nærmiljø, og det har skaffet mig medvind at fokusere på skolens gamle værdier. Og det, at jeg var kendt i efterskolemiljøet, giver et godt afsæt til at sætte ord på. Resten skal vi nu vise i vores praksis,” understreger hun.

Taler på bloggen
Mette Sanggaard Schultz er uddannet cand.mag. i filosofi, æstetik og kultur. Hun har siddet i styrelsen i Efterskoleforeningen, hvor hun var næstformand i en periode.

Hun har sin egen blog, www.efterskolefilosoffen.dk, hvor hun både formidler sit fag, filosofi og erfaringer fra efterskoleverdenen. Men også sine taler, som hun har skrevet en del af.

”Bloggen er en gammel ting, et nytårsforsæt om at arbejde med at bruge filosofi i undervisningen og dele erfaringerne. Jeg kom i gang, og jeg lægger også mine taler ud, for at andre kan bruge noget af dem og inspireres. Jeg kan i det hele taget godt lide tanken om at dele,” siger Mette Sanggaard Schultz.

Hendes blog giver hende et godt netværk.

”I det univers giver og tager man, og så er det jo et visitkort. Jeg snakkede for nylig med en forstander, der huggede noget fra mig. Det er skønt. Det er inspiration, og det bruger vi alle.

Min primære inspiration kommer fra mennesker og i mødet med mennesker.”

 

”Kære elev!

Ja dig!
Du har sikkert tænkt på, hvordan du får det fedeste, det mest fantastiske og forrygende efterskoleår?
Ikke?

Og dine forældre (uanset om de er en, to, pap-, plastik-, pleje- eller bare pinlige) – det lover jeg dig – det har de også tænkt meget på.  Ikke mindst fordi de skal leve af havregryn de næste 10 måneder for at have råd til, at du sidder her lige nu.”

Fra velkomsttalen til årgang 16/17.

Overrask!
Mette Sanggaard Schultz skriver ideer ned løbende. Hun poster også på Facebook, og der kommer gode ting fra andre, som hun kan bruge.

”Jeg tager gerne udgangspunkt i en overraskende intro/begyndelse. Det er vigtigt for mig, at jeg især taler til de nye elever. De skal føle, at det er til dem,” siger hun.

”Jeg har haft over 1000 elever i min karriere, det giver kendskab til, hvad de tænker.

Jeg er ikke helt vildt sjov, andre er meget sjovere end mig, jeg er bedst i det underfundige og ikke det morsomme. Formålet med en tale er, at de hører efter, bliver klogere og måske tænker og reflekterer over noget,” pointerer hun.

Hun har andre forstandere, hun bytter taler med, og giver og får input og feedback fra.

”Det er jo de samme ting, vi gerne vil have sagt. Det er rigtig god inspiration for os alle, og jeg beder også mine nærmeste kolleger om at kigge det igennem.”

Mette Sanggaard Schultz siger selv, at hun er er bedst til det skriftlige.

”Jeg skal arbejde mere med tid og timing, men jeg er begyndt at nyde det mere, når jeg går op på talerstolen, det gjorde jeg ikke i starten. Jeg sørger også for, at jeg taler til personalet, fordi det er rigtig godt for alle at høre. Det sætter noget i spil, så de ved, hvad det handler om, og de føler, at de er med. Det er en god fælles identitetsopbygning.”

Hun pointerer, at store skoledage jo er vigtige dage, hvor højtideligheden skinner igennem.

”Vi giver hånd til alle på dagen, og det må gerne være højtideligt. Sange er også vigtige, der er mange elementer, der helst skal hænge sammen i en helhed. Med disse arrangementer sætter vi en kultur og gør det vigtigt. Jeg kom til en skole, hvor der manglede ånd, har de ansatte sagt. Det forsøger jeg så at bidrage med, og her spiller taler en også en rolle.”

En hård fødsel
Mette Sanggaard Schultz medgiver, at det kan være en hård fødsel med taler.

”Jeg begynder allerede i sommerferien, jeg går op og ned af gulvet for at få gode ideer, jeg har ikke nemt ved det. Men jeg får som regel en brugbar idé, og så går jeg videre med den. I 16/17 talen er det ’du-formen’ og ’vi’, jeg tog afsæt i. Jeg er ikke ekspert eller noget, og det tager tid for mig. Jeg kan ikke lige slynge det ud, der skal arbejdes for sagen, men det gør jeg til gengæld. Jeg har det bedst med helhed, og rytmen er noget jeg arbejder med længe. Der skal nemlig være en god rytme.”

Mette Sanggaard Schultz har disse konkrete råd:

  • Regel nr. et: gør det nogenlunde kort
  • Overvej, hvad det er vigtigst at få sagt og sorter så i budskaberne
  • En god intro er vigtig
  • Lav i øvrigt et afsæt, der kan ramme skoleåret ind –  Noget man kan vende tilbage til med eleverne (og indimellem også forældrene) i løbet af året
  • Fokus på primært på de unge – sådan fanger man nemlig også bedst deres forældre

Tag scenen
Det handler også om at tage scenen, at bruge pauser aktivt, at øve og blive bedre.

”Jeg øver ikke selve talen, jeg læser den kun igennem et par gange, der kan jeg nok blive bedre. Jeg lærer til gengæld helt vildt meget af at få sat ord på, og at skærpe de ord, der skal gøre det bedre. Jeg har været i branchen i mange år, og er blevet god til at sætte ord på alt det gode. Det er en stor hjælp.”

Længden af en tale handler for Mette Sanggaard Schultz ikke så meget om tid.

”Det skal være relevant, og folk skal kunne se sig selv i det. Men det skal også være en tale med stationer, hvor man kan stige på, hvis man er faldet af.”

Hun bruger meget sin mavefornemmelse, og så vil hun gerne undgå, at folk spilder tiden.

”Når man nu har talerstolen, skal man altså give folk noget. Sige noget, når man har muligheden for det. Noget om skolen, og ikke mindst noget om eksistens, som er betydningsfuldt for vores liv. Noget at tænke over, som er vigtigt for deres liv.”

Hun bliver inspireret meget af andre, der har noget på hjerte. Bl.a. filminstruktøren Baz Luhrmann:

Det er det, vi gør sammen, der tæller
Sammenskrivning af dimissionstaler til fri- og efterskoleelever 2016. Frit efter Baz Luhrmann – og med ran fra højre og venstre hos andre kloge mennesker.

Brug solcreme
Hvis jeg skal give jer ét godt råd om fremtiden, skal det være det.
Husk solcreme.

Adskillige videnskabelige langtidsstudier viser, at det forlænger den gennemsnitlige levealder at bruge solcreme, hvorimod rasten af mine råd hviler på et langt mere usikkert grundlag.

De udspringer blot at af et lidt ældre menneskes snørklede livserfaring, krydret med et groft tyveri hos en australsk filminstruktør, som nogle af jeres forældre måske har stiftet bekendtskab med.

Nyd jeres ungdoms styrke og mod.
Også selvom I ikke forstår værdien endnu.
Det er først når det hele forsvinder og I kigger tilbage på billederne fra denne tid, at I for alvor forstår det.
Hvad det var værd.
Hvor mange muligheder, I havde.
Hvor fantastisk godt, I så ud.

I er slet ikke så tykke, som I selv er bange for!

”Her får man meget forærende, og de var stille og lyttende. Det er en god form, og det kommer meget af sig selv. De får gode råd og noget at tænke over. Der er ikke én opskrift på den gode tale, det handler også om, hvem du er. Den tale er jeg glad for, det er nok min bedste,” siger Mette Sanggaard Schultz.

PS: I øvrigt er Mette Sanggaard Schultz én ud af ti efterskoleforstandere, der for en uge siden er begyndt på en ugentlig klumme i Fyns Stiftstidende om dannelse.

Se talerne i sin fulde længde samt meget andet fra Mette Sanggaard Schultz’ hånd på: www.efterskolefilosoffen.dk

Skrevet af Per Vinther