Månedens skolefilm: Læreres relationskompetence – tre synlige kendetegn

Se hvordan lærere helt konkret handler relationskompetent i undervisningen og få et professionelt sprog til at tale om relationskompetence.

I første af seks film kobler ph.d. Louise Klinge sin forskning med klip fra undervisningen. I de næste fire film fire vises en række eksempler på synlige kendetegn ved relationskompetente handlinger, og lærerne og eleverne fortæller om deres erfaringer. Louise Klinge taler i den sidste film om betingelser for relationskompetence.

De tre synlige kendetegn:

  • Lærerne imødekommer elevernes behov for at opleve selvbestemmelse, kompetence og samhørighed.
  • Når lærere agerer relationskompetent i undervisningen bringer de sig på bølgelængde med eleverne. Afstemmere er de træk ved lærernes minik, gestik, ordvalg og tonefald, der giver børnene oplevelsen af at have betydning.
  • Omsorgsetiske handlinger – at give omsorg – danner børnene til at møde verden respektfuldt og venligt. Det kræver, at fagpersonen har hele det udviklende menneske på sinde og ikke primært fokuserer på indhold og regler. Det betyder fx at ingen elev ydmyges og at der er opmærksomhed på elevernes fysiske behov.

Værd at vide:
Filmen er produceret i samarbejde mellem skoleforsker Louise Klinge og Marianne Rasmussen, Filmkompagniet. Den er produceret med støtte fra Undervisningsministeriets Udlodningsmider.

Se filmene her og download liste med relationskompetente kendetegn

Se de andre skolefilm her